Een muzikaal eerbetoon aan Sofia Gubaidulina

Zaterdag 22 maart, brengen celliste Maya Fridman , violiste Merel Vercammen en percussionist Vinsent Planjer een eerbetoon aan de componiste Sofia Gubaidulina. Gubaidulina (Tsjistopol 1931) is een internationaal gerenommeerde componiste, bekend om haar spirituele en innovatieve muziek. Haar werk combineert religieuze en filosofische thema’s met experimentele technieken en een sterke focus op symboliek.

Het programma start met Gubaidulina’s ‘Rejoice’ voor viool en cello, een krachtig en spiritueel werk dat de veelzijdigheid van de componiste weerspiegelt. Hierna voegt percussionist Vinsent Planjer zich bij Vercammen en Fridman voor een reeks improvisaties, die verwijzen naar Gubaidulina’s Astreja-ensemble, dat zich beroemde om haar vrije, experimentele benadering van muziek.

Het concert belooft een bijzondere muzikale reis door de rijke klanken van zowel de klassieke traditie als de experimentele improvisatie te worden, mis deze avond niet

Concertinformatie
Datum: zaterdag 22 maart
Tijd: 20.15 uur
Locatie: Kerk van Enspijk, Molenkampstraat 2, Enspijk
Entree: €15 voor volwassenen | €7,50 voor kinderen
Reserveren: via het reserveringsformulier of per email

Achtergrondinformatie

Maya Fridman (Moskou 1989) is een Russische-Nederlandse celliste, componiste en zangeres. Ze staat bekend om haar innovatieve benadering van muziek en haar vermogen om diepe emoties over te brengen tijdens haar uitvoeringen. In 2019 won ze de prestigieuze Dutch Classical Talent Award. Ze was Artist in Residence bij
TivoliVredenburg in het theaterseizoen 2020/2021 en ook de festivals Gaudeamus en November Music gaven haar de vrije hand. Maya schrijft haar eigen teksten en muziek als singer-songwriter. In 2023 verscheen haar eerste alternatieve album, The Power of Indifference, op haar thuislabel TRPTK. Graag werkt ze samen met andere gerenommeerde musici en componisten- zoals bijvoorbeeld Jan-Peter de Graaff, wiens celloconcert
The Forest in april in première ging. En soms dringt de wereld op gewelddadige wijze haar leven binnen. Na
de Russische aanval op Oekraïne organiseerde ze benefietconcerten. Ze richtte stichting TRIDA op, om kunstenaars in nood te helpen. Daarnaast is er een Maya Fridman Foundation, voor avontuurlijke, multidisciplinaire
projecten.

Merel Vercammen ( Nijmegen 1988) is een veelzijdige Nederlandse violiste. Naast haar muzikale opleiding behaalde ze academische graden in muziekpsychologie en culturele economie. Merel won diverse prijzen,
waaronder het Prinses Christina Concours, en trad op in prestigieuze zalen zoals het Concertgebouw in Amsterdam en Wigmore Hall in Londen. Ze bracht meerdere albums uit, waaronder Symbiosis met pianiste Dina Ivanova, dat lovend werd ontvangen. Vernieuwing speelt een grote rol in haar werk; ze combineert improvisatie met klassieke muziek en presenteert interactieve voorstellingen over muziek en het brein. In 2024 lanceerde ze haar eigen platenlabel, All Ears Records.

Vinsent Planjer is een Nederlandse jazzdrummer en percussionist, bekend om zijn innovatieve spel. Zo ontwikkelde hij bijvoorbeeld de Whisper Kit, een percussieset die subtiele en verfijnde klanken produceert. Hij maakt deel uit van het Rembrandt Frerichs Trio, waarmee hij wereldwijd optreedt en opnames maakt.
Naast zijn uitvoerende werk is Vincent actief in muziektheater en educatie. Zijn creatieve benadering van percussie en toewijding aan akoestische verfijning maken hem tot een unieke en gewaardeerde docent en uitvoerend musicus in de hedendaagse jazzscene.

Het Astreja Ensemble was nauw verbonden met componiste Sofia Gubaidulina. In 1975 richtte Gubaidulina samen met haar collega’s Viktor Suslin en Vyacheslav Artyomov dit ensemble op. Het Astreja Ensemble specialiseerde zich in improvisaties met zeldzame Russische, Kaukasische en Oost-Aziatische traditionele instrumenten, zoals de duduk, salamuri, tar, kamancha, chonguri, kanon en diverse soorten drums en bellen. Na het uitvoeren van werken van elk van de leden, besloot de groep af te zien van notatie en vrij geïmproviseerde en
spontane stukken te spelen. Deze benadering stelde hen in staat om unieke klanklandschappen te creëren en bij te dragen aan de hedendaagse muziek.

De activiteiten van het Astreja Ensemble weerspiegelen Gubaidulina’s diepgaande interesse in improvisatie en haar zoektocht naar nieuwe muzikale expressievormen buiten de traditionele westerse klassieke muziek. In een interview benadrukte Gubaidulina het belang van vrije improvisatie voor het ensemble en beschreef het als “als lucht voor mij”. Ondanks kritiek tijdens het Sovjettijdperk bleef Gubaidulina trouw aan haar artistieke visie, aangemoedigd door Dmitri Sjostakovitsj. Haar meesterwerken, zoals Offertorium en In Tempus Praesens, worden wereldwijd uitgevoerd. Ze ontving talloze prestigieuze prijzen, waaronder de Polar Music Prize en Praemium Imperiale. Sinds de jaren 1990 woont ze in Duitsland en blijft ze een toonaangevende figuur in de hedendaagse muziekwereld.